مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده
قوه قضائیه

سامانه مراجع انتظامی (سما)

شاکی محترم ؛

پرونده هایی که از تاریخ 1402/10/12 در سامانه ثبت شده است ، از طریق پنل زیر قابل دسترس و پیگیری خواهد بود.

به مشکلی برخوردید؟ نیاز به راهنمایی دارید؟

شکاتی که کلاسه پرونده یا کدرهگیری خود را فراموش کرده اند از طریق ثبت تیکت نسبت به دریافت شماره پرونده و کدرهگیری ثبت شکایت خود اقدام نمایند.

جهت ثبت و پیگیری درخواست پشتیبانی به آدرس https://23055.ir/support مراجعه فرمایید.

  • شروع فرایند
    ۱۷:۳۴ ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
  • راهنما و سوالات متداول مراجعين
  • به منظور تسهيل و تسريع در روند ثبت و رسيدگي به شكايات انتظامي لازم است شاكي انتظامي به موارد ذيل توجه نمايد:

    1. 1استعلام عضويت وكيل یا كارشناس مشتکی عنه از طريق سايت مركز(در قسمت جستجوی وکیل و یا کارشناس)
    2. 2 در صورتي كه وکیل دادگستری به وكالت از شاكي اقدام طرح شكايت نمايد لازم است در وکالتنامه تصریح به اختیار طرح شکایت در دادسرای انتظامی نماید و ابطال تمبر مالياتي وكالتنامه الكترونيك در چنین مواردی الزامي مي باشد.
    3. 3 وکیل مدنی(محضری) مجاز به طرح شکایت به وکالت از شاکی در دادسرای انتظامی نمی باشد.
    4. 4 در خصوص شكايت انتظامي از وكيل، تصویر هرگونه مدرکی که دلالت بر وجود رابطه وكالتي يا مالي بين شاكي و وكيل طرف شكايت نماید من جمله قرارداد وكالت يا قرارداد مالي يا رسيد واريز وجه به حساب وكيل يا كپي آراء دادگاه و سایر مدارک مثبت ادعای شاکي بایستی ضميمه گردد.
    5. 5در صورت شكايت انتظامي عليه كارشناس نيز قرار كارشناسي و نظريه كارشناسي و آرای صادره ضميمه گردد.
    6. 6 مطابق قوانین و مقررات، صلاحيت دادسرا انتظامي (بجز در موارد خاص ) صرفا رسيدگي به تخلفات انتظامي وكلا و كارشناسان رسمي اين مركز می باشد و رسيدگي به اختلافات مالي و قراردادي بين وكيل و موكل همچنين رسيدگي به جرائم احتمالي مورد ادعاي شاكي عليه وكلا و کارشناسان حسب مورد در صلاحيت محاكم عمومي (حقوقي و جزايي ) است.
    7. 7 در صورت ادعای طرح دعواي كيفري عليه وكيل و صدور كيفرخواست يا حكم محكوميت وكيل در مراجع قضائی، ارائه دلايل آن به دادسرا جهت ثبت شكايت الزاميست.
    8. 8در مواردي كه اشخاصی قصد ارائه گزارش انتظامي عليه وكلاي و كارشناسان عضو اين مركز را دارند (نه به عنوان شاکی بلکه صرفا گزارش دهنده باشند) ميتوانند اطلاعات خود را بهمراه مستندات مربوطه از طريق بخش گزارشات مردمي در قسمت ثبت شكايت به دادسرای انتظامی مرکز ارسال نمايند.
    9. 9 هزينه دارسي انتظامي در مرحله ثبت شكايت 100 هزار توماني و در مراحل اعتراض به تصميمات دادسرا 200 هزار توماني مي باشد.
      تبصره 1: اشخاص تحت پوشش كميته امداد با تاييد مراجع ذي صلاح از پرداخت این هزينه معاف مي باشند.
      تبصره 2: پس از ثبت شكايت و ارجاع پرونده به شعب دادياري اعاده مبلغ هزينه دادرسي به شاکی امكان پذير نمي باشد.
    10. 10 انجام هرگونه اقدام و پيگيري پرونده انتظامي صرفاً از طريق كدملي و شماره همراه شاكي كه در هنگام ثبت شكايت توسط شاكي درج شده است امكان پذير مي باشد.
    11. 11 در صورتيكه كه شكايت انتظامي عليه هيات كارشناسي و يا چند تن از وكلاي دادگستري نسبت به موضوع واحد مطرح گردد لازم است اسامي كارشناسان و وكلاء در قالب يك شكوائيه تنظيم و از طريق سامانه ارسال گردد.
    12. 12 اختلافات ناشي از نظريه داوري در صلاحيت دادسراي انتظامي نمي باشد.
    13. 13 پس از ثبت شكايت و ارجاع و تشکیل پرونده بلافاصله اقدامات لازم برای رسيدگي به شکایت مطروحه و انجام تحقيقات معمول و در صورت نياز و تشخیص دادیار رسیدگی کننده، طرفین پرونده برای انجام تحقیقات با ارسال پيامك و یا تماس تلفنی دعوت و همچنين تصميمات و آرای مراجع انتظامی مرکز، به طريق مقتضي به اطلاع خواهد رسيد. لذا حتی المقدور از هر گونه مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی خودداری نمایید.